Thomas Moran: z brytyjskiego Bolton, przez Yellowstone aż do Białego Domu

Thomas Moran to artysta urodzony w Bolton w Anglii 12 lutego 1837 r. Podczas swojej kariery podejmował się technik malarstwa akwarelowego i olejnego, litografii, akwaforty oraz eksperymentalnych technik ilustracji. Wywodził się z artystycznej rodziny – wszyscy z jego rodzeństwa wykazywali aktywność twórczą, a jego starszy brat Edward Moran zdobył dużą popularność za serię obrazów przedstawiających ważne wydarzenia w marynistycznej części historii Stanów Zjednoczonych. Thomas tworzył w jednym studiu razem z nim.

Thomas Moran

Przedstawiciel tzw. Hudson River School.
Malarz, akwaforcista, litograf, ilustrator oraz fotograf.

Data urodzenia: 12 lutego 1837 r
Miejsce urodzenia: Bolton, Lancashire, Anglia
Data śmierci: 25 sierpnia 1926 r — żył 89 lat
Miejsce śmierci: Santa Barbara, Kalifornia, USA

Industrializacja Anglii w XIX wieku zmusiła jego rodziców do  przeprowadzki do Stanów Zjednoczonych. Przenieśli się oni do dzielnicy Kensington w Filadelfii. Jako młody chłopak rozpoczął pracę i edukację w lokalnej firmie Scattergood & Telfer zajmującej się grawerowaniem w drewnie. Techniki rytownictwa dla Thomasa okazywały się niezwykle nużące i wolny czas poświęcał akwareli. Uczył się też od lokalnego malarza Jamesa Hamiltona. Inspirowały go przede wszystkim ilustrowane książki zawierające prace J. M. W. Turnera. Jego twórczość okazała się dla Morana tak inspirująca, że w 1862 r., jako 25 latek, wybrał się do Anglii zapoznać się dokładniej z twórczością brytyjskiego malarza. Po powrocie zaczął coraz bardziej, sukcesywnie naśladować jego metody uwieczniania światła i kolorów czy też ogólnych zasad  kompozycji. Na podróż do Londynu udało mi się zarobić już swoją profesjąna początku lat 60. XIX wybrał się w obszar Jeziora Górnego gdzie wykonał kilkanaście prac, które następnie sprzedał po powrocie do Filadelfii.

Ekspedycja w rejony Yellowstone początkiem wielkiej kariery

W 1871 zwrócił się do niego doktor geologii Ferdinand Hayden. Wystąpił do Morana z propozycją dołączenia do jego ekspedycji w ówcześnie nieznane regiony Yellowstone, sponsorowanej przez finansistę Jay’a Cooke’a, który listownie polecił mu naszego bohatera Haydenowi. Do fundatorów wkrótce dołączył młody na rynku magazyn ilustrowany Scribner’s Monthly, a Moran wyraził chęć wzięcia udziału w inicjatywie.

Ekspedycja spędziła przeszło 40 dni przemierzając nieznane obszary, a malarz wraz z fotografem Williamem Henrym Jacksonem wykonali bogatą kolekcję ilustracji, które znalazły zainteresowanie rodaków i była jednym z powodów dla których Kongres USA postanowił uczynić region Yellowstone pierwszym parkiem narodowym w historii Ameryki już w roku 1872. Ich prace były na tyle fascynujące, że inicjatywą zaczął się interesować i wspierać prezydent Ulysses Simpson Grant, będący również zasłużonym oficerem wojny amerykańsko-meksykańskiej oraz amerykańskiej wojny secesyjnej.

“The Grand Canyon of the Yellowstone” to jedna z najsłynniejszy prac Morana. Została ona zakupiona przez rząd amerykański już w 1872r. To ona przybliżała piękno Yellowstone większej rzeszy ludzi. Obecnie obraz jest na wystawie w Smithsonian American Art Museum

Moran nie wpłynął tylko na Yellowstone, ale Yellowstone wpłynęło również na niego. Swoje prace zaczął podpisywać T-Y-M, co jest akronimem od Thomas Yellowstone Moran.

Po ekspedycji w Yellowstone Moran wiele podróżował i stworzył dziesiątki innych pejzaży. Blisko 20 lat później wrócił do Yellowstone (ponownie w towarzystwie Williama Jacksona).

Miejsce mogło być odwiedzane przez turystów dzięki liniom kolejowym Northern Pacific Railway, a w samym Yellowstone pojawiły się między innymi hotele, z których skorzystali artyści-wędrowcy. Moran stworzył tym razem jeszcze więcej szkiców niż miał ich po pierwszej podróży.

Dziedzictwo

Praca The Three Tetons stanowi część wystawy w Białym Domu. (/na zdjęciu po naszej prawej)

Malarz doczekał się między innymi góry własnego imienia w Parku Narodowym Grand Teton w stanie Wyoming, a także jeden z punktów obserwacyjnych w Parku Yellowstone został nazwany “Moran Point” (miejsce z którego malarz wykonywał swoje szkice).

Przegląd prac

Haunted House (1858) On the catawissa creek (1862) The Juniata, Evening (1864) The wilds of lake superior (1864) The evening hunter (1867) Grand Canyon of the Yellowstone (1872) The Empty Cradle (1880) Green River Cliffs, Wyoming (1881) Bridge in the Pass of Glencoe, Scotland (1882) Mountain of the Holy Cross (1890) Grand Canal, Venice (1898) Gilcrease - Shenandoah River (1900)

Być może Morana nie można nazwać artystą wybitnym, a co najwyżej dobrym czy nawet tylko przeciętnym w porównaniu do wykwintnych pejzaży mistrzów okresu romantyzmu, nie mniej jednak swoimi pracami przybliżał ludziom swojej epoki krajobrazy z kraju, jak i świata.

Zostaw komentarz i podaj dalej, jeśli Ci się spodobało!

Spodobał Ci się ten tekst? Coś w nim nie gra? Chętnie zobaczymy Twoją opinię i się do niej ustosunkujemy! Dla Ciebie chwila, a dla nas sygnał-motywator, że nie robimy tego tylko dla siebie!

Możesz też udostępnić tekst swoim znajomym!

Paweł Wojciechowski

Stworzyłem ten rozgardiasz spleciony pasją do nieco bardziej analitycznego przyglądania się rzeczywistości niż tylko "scrolluj scrolluj lajk scrolluj", aby realizować swoją pewną poboczną pasjo-misję w towarzystwie ludzi, którzy czują podobną potrzebę.

A ową pasjo-misją jest nienachalne przybliżanie ludziom tego, co uznaję za ciekawe: trochę ciekawostek z historii, muzyki rockowej i kanonu klasycznego; czasem przepleść może się coś całkiem oderwanego od tej planety (dosłownie), a czasem też klasyczna, przegniła popkultura, w której ostatnio dostrzegam coraz więcej piękna.

Zobacz profil

Sprawdź też: